Opóźniony o 2,5 godziny kontenerowiec z Narvika do Oslo przekracza most na rzece Indalsälven i zmierza w kierunku stacji Ragunda. Na pierwszym planie widzimy pochodzący z czasów budowy magistrali północnej most z 1885 roku zastąpiony w 1955 nową konstrukcją. Nowy most powstał ze względu na zwiększone naciski, przy okazji wyprostowano nieco profil linii, co bardzo ładnie widać na zdjęciach satelitarnych.
Na wschodnim brzegu rzeki mieści się rezerwat natury "Döda fallet", czyli martwy wodospad. Na wysokości ostatnich wagonów widać przecinkę, którędy do 1796 przepływała widoczna rzeka. Na skutek chęci ominięcia wodospadu, który uniemożliwiał spław drewna wbrew protestom okolicnych mieszkańców przekopywano kanał. Niestety, z racji braku odpowiedniego przygotowania geologicznego oraz wezbranego nurtu rzeki nastąpiła największa katastrofa środowiskowa w Szwecji. Wody rzeki zaczęły przepływać nowowybudowanym kanałem co spowodowało raptowne wypłukanie gruntu przez co jezioro Ragunda zostało opróżnione w ciągu 4 godzin wywołując falę powodziową o wysokości 25 metrów. Stary wodospad wysechł, obecnie można go podziwiać ze ścieżki turystycznej.
- Created on
- Saturday 4 July 2020
- Posted on
- Saturday 11 July 2020
- Albums
- Visits
- 5024
- Location
- View on OpenStreetMap
- Rating score
- no rating
3 comments
Add a comment